Artiestenkwaliteit acrylverf: het verschil met standaard- of studiekwaltiteit

De grote kwaliteitsmerken zoals bijvoorbeeld Talens, Winsor & Newton en Golden, hebben meestal een studiekwaliteitlijn en een professionele lijn. Die lijn wordt dan artists’ quality, professional of expert genoemd. 

Hieronder: Standard Series (links) en Expert Series (rechts)

Ik gebruik zelf Amsterdam Expert-verf, daarmee maak ik ook de onderstaande voorbeelden.

Wat is het verschil?

Het verschil wordt vooral bepaald door:

  • De kwaliteit van de gebruikte pigmenten.
  • De hoeveelheid pigment ten opzichte van de bindmiddelen in de verf.
  • De kwaliteit van maling van de pigmenten.
  • De mate van lichtechtheid.

 

Kwaliteit van pigmenten

In een studiekwaliteitverf (Standard van Amsterdam) van de grote merken zitten al goede pigmenten. Sommige van die pigmenten kom je ook tegen in de artiestenkwaliteit (Expert van Amsterdam). In de Expertlijn kom je daarnaast andere, duurdere pigmenten van zeer hoge kwaliteit tegen.

Die pigmenten zijn soms peperduur en dat zie je terug in de prijs. Er zijn zelfs prijsverschillen binnen dezelfde lijn: een tube cadmiumrood is bijvoorbeeld duurder dan gebrande omber. Dat wil niet zeggen dat gebrande omber geen goed pigment is, maar cadmium is gewoon een duurder pigment.

Op de tubes of potten vind je vaak een indicatie van de prijsklasse van de verf. Bij Amsterdam acrylverf wordt dit met “Serie” aangeduid.

Hoeveelheid pigment

In de professionele verf zit ook nog eens méér pigment. Kortom: meer pigment en minder vulmiddel. 

Meer pigment zorgt voor intensere kleuren. Daarnaast heeft de verf wat meer ‘body’; de verf is wat dikker, omdat er minder vulmateriaal in zit.

Aangezien er meer pigment in deze verf zit, is ook het effect van color-shift minder: acrylverf droogt wat donkerder op, maar dat effect is iets minder naarmate de verf beter gepigmenteerd is.

Fijne maling en consequente kwaliteit

Hoe beter en preciezer de pigmenten gemalen worden, hoe beter ze tot hun recht komen.

Dat malen wordt met dure precisieapparatuur gedaan en de gemalen pigmenten worden nauwkeurig gemeten. Over het algemeen geldt: vaker gemalen is fijner en geeft je verf een betere pigmentatie. Bij de studiekwaliteitverf zijn de eisen al behoorlijk hoog, maar bij professionele verf worden de pigmenten extra gemalen. Het is een intensiever proces, het duurt langer en er zijn meer tests nodig en dergelijke, maar zo weet de kunstenaar exact wat ie krijgt.

Het kan dus goed zijn dat je in de professionele lijn exact dezelfde pigmenten tegenkomt als bij de studiekwaliteit, en dat er toch een prijsverschil is. Ultramarijn is daar een voorbeeld van. Het pigment is hetzelfde, maar in de professionele verf zit er meer van in en het is extra gemalen.

Lichtechtheid

De pigmenten in de professionele verf hebben een grote lichtechtheid. Dat wil zeggen: ze verkleuren niet snel. Bij Talens zijn bijvoorbeeld alle pigmenten uit de Expertserie minimaal 100 jaar lichtecht.

In de standaardlijn zitten een paar pigmenten, die wat sneller zullen verkleuren. Die lichtechtheid geldt uiteraard niet als je je schilderij in de tuin ophangt of boven je frituurpan, maar onder gewoon gunstige omstandigheden. 

Andere kleuren in de professionele lijn

Talens heeft 70 kleuren in de professionele lijn en wat dan opvalt is dat er een aantal kleuren ontbreken die wij kennen uit de standaardserie. Je komt bijvoorbeeld de kleuren primair geel, magenta en cyaan tegen niet tegen. Andersom zijn er ook pigmenten die we niet in de standardlijn tegenkomen.

Voorbeeld voordelen pigmentering: Ultramarijn

Ultramarijn is een kleur die in beide series voorkomt (Standard en Expert).

De standaard ultramarijn is al mooi, maar in vergelijking met de Expertversie zie je dat hij veel sneller zijn kracht verliest als ik er wit doorheen doe, de balans kiepert snel om.

Als dat met wit gebeurt, gebeurt dat natuurlijk ook als ik er een andere kleur doorheen mengt. Bij de Expertverf heb ik totale controle. De standaardverf verliest veel eerder aan kracht.

En dat geldt dus voor alle kleuren die wij inmiddels kennen, zoals bijvoorbeeld gebrande sienna.

Is het het extra geld waard?

Beginners willen vaak niet investeren in goede verf, want zo denken ze dan: ik moet het nog leren. Maar met slechte verf valt er niets te leren. Dat werkt namelijk gewoon niet zoals het zou moeten werken.

Gelukkig is de studiekwaliteit verf van de grote merken prima, daar kun je heel goed mee leren schilderen. Maar heb je het er voor over, koop dan professionele verf.

Daar leer je nóg meer van. Het werkt veel preciezer, je hebt veel meer controle en de verf is prachtig intens.

Nadeel is uiteraard dat het prijzig is. Maar die prijs van de verf is relatief want:
1: aangezien de verf beter gepigmenteerd is, zul je er minder kwistig mee om hoeven te springen dan met standaardverf.
2: aangezien je veel preciezer kunt mengen én ze vervolgens ook veel minder verkleuren bij het drogen, zullen je kleuren vaker in één keer raak zijn en ben je dus eerder klaar.

Dan nog een ding: aangezien je je schilderij vaak opbouwt, kun je prima beginnen met standaardverf. Dat doe ik ook altijd: grote globale kleurvlakken zet ik op met standaardverf. Het luistert dan allemaal nog niet zo nauw. Daarna heerlijk om er overheen te gaan met expertverf, en dan weer die precisie te ervaren. Basislaag met standaard:

Afgewerkt met Expert:

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.