Wolken schilderen met acrylverf

Om wolken vloeiend te kunnen schilderen is het handig om nat-in-nat te schilderen. Maar hoe doe je dat met verf die zo snel droogt? In dit blog een aantal tips!

Eerst kun je de schets op je doek zetten. In de video over het schilderen van wolken laat ik zien hoe je een onderschildering kunt maken. Een onderschildering zorgt voor houvast als je met kleur gaat werken. Het is een techniek die je eens kunt proberen, het is een van de vele manieren om een schilderij op te bouwen.

Daarna kun je de belangrijkste kleuren alvast mengen op je palet. Zoek in je foto naar grote kleurvlakken en maak die kleuren na. Er komen allerlei tussenvarianten voor in de foto, die hoef je niet allemaal te maken.

Het is over het algemeen handig om de lucht eerst zoveel mogelijk in te schilderen. Vaak komen daar ook vloeiende kleurverloopjes voor. Je kunt ervoor kiezen om bijv. van donker naar licht te werken. Dan zet je eerst de donkerste kleur neer.

Als je de eerste kleurenlaag opzet, kan het zijn dat sommige kleuren niet in één keer goed dekken. Dat komt door de pigmenten in de verf: sommige pigmenten zijn dekkend, sommige zijn transparant. Zo schemert bij mij in het voorbeeld hieronder de ruwe omber door het blauw heen, waardoor het blauw op het doek groener lijkt dan het is. Trek je daar niks van aan, je kunt er na een kwartier nog eens overheen met een nieuwe laag. Dan zal de kleur wel volledig dekken.

Daarna stap je over na je volgende hoofdkleur. Die is iets lichter en misschien ook wat anders van kleur. Ga de twee kleuren nog niet door elkaar smeren, zet eerst de tweede kleur helemaal neer en laat hem de eerste kleur nog niet raken. Zo voorkom je dat de nieuwe kleur vervuild wordt in je penseel.

Als je de tweede kleur op de goede plekken hebt neergezet, kun je met deze kleur nat-in-nat in de andere kleur een verbinding maken. Laat de kleuren in elkaar overlopen. Je kunt ook een tussenkleur mengen op je palet: je mengt dan een beetje van de eerste en de tweede kleur door elkaar. Als je die kleur tussen de twee kleuren op het doek zet, of half over de beide kleuren heen, dan kun je ze heel makkelijk met elkaar verbinden.

En eigenlijk herhaal je deze stappen vervolgens voor de rest van de lucht en ook voor de wolken.

Je zet elke keer een nieuwe stap neer en je verbindt de nieuwe kleur met de vorige kleur. Dat gaat redelijk makkelijk, omdat de verf telkens nog niet droog is.

Probeer altijd wat van de kleuren die je op je palet had gemaakt intact te laten. Je kunt dan in volgende lagen altijd terugvallen op je basiskleuren en ze eventueel een klein beetje aanpassen als je wat variaties nodig hebt.

In wolken zie je vaak hele subtiele variaties in kleur. Je kunt je hoofdkleuren dus gebruiken om kleine variaties te maken. Misschien moet er de ene keer net iets rood in, de andere keer wat meer blauw.

Doordat je de hoofdkleuren op je palet hebt liggen, kun je niet alleen snel doorwerken, je kunt je ook beter concentreren op het schilderen. Je hoeft haast niks op je palet te doen, waardoor je beter kunt kijken naar wat je op je doek doet. Een ander voordeel is dat de verf op je palet niet snel uitdroogt, omdat een bergje verf veel langer nat blijft dan een dun klein uitgestreken kloddertje.

Zoek verschillende foto’s van wolkenluchten op (of maak ze zelf) en ga gewoon aan de slag. Je hoeft niet alles in één keer perfect te doen. In het leerproces is het heel normaal als dingen af en toe niet lukken, maar doordat je bezig bent doe je ervaring op en soms zul je zien dat de opgedane ervaring samenkomt en tot een mooi resultaat leidt.

Veel plezier met schilderen!

In de video laat ik bovenstaand verhaal in de praktijk zien:

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.