Tutorial: landschap schilderen met acrylverf

We gaan een Iers landschap schilderen met acrylverf. Je kunt de referentiefoto hieronder downloaden. In de driedelige videoserie laat ik zien hoe je het kunt aanpakken.

Het is leuk om te doen en erg leerzaam. Op de foto zie je namelijk veel diepte die vooral wordt veroorzaakt door atmosferisch perspectief.

Materialen:

  • Doek, papier, paneel of canvasboard (zelf schilder ik op Schut acrylpapier, 40×30 cm)
  • Penselen – waterbak, palet, paletmes
  • Kleuren: alizarin crimson, azogeel middel, ultramarijn, phtaloblauw, titaanwit (andere kleuren kunnen uiteraard ook)
  • Gesso, zwarte acrylverf en een brede kwast
  • Referentiefoto

De referentiefoto kun je hier downloaden:

Voorbereiding

Doe eerst een laagje grijze gesso op je doek, papier of wat je ook gebruikt om op te schilderen. Je maakt de gesso grijs door er wat zwarte acrylverf doorheen te mengen.

Als je op papier werkt kun je de gesso met wat water verdunnen (tot max. 1 deel water op 3 delen gesso).

Smeer je ondergrond in met een brede (huisschilders)kwast of spalter.

Laat dit 24 uur drogen. In het begin droogt gesso redelijk snel, maar het heeft wat tijd nodig om door en door droog te worden.

Je kunt natuurlijk ook een andere kleur door je gesso mengen. Lees hier meer over de voordelen van het werken op een gekleurde ondergrond.

Schets

Na droging kun je gaan schetsen. Je kunt dat uit de losse pols doen, maar je kunt natuurlijk ook hulpmiddelen gebruiken. Je kunt gebruik maken van een raster, een projector of een doordruktechniek.

Je kunt schetsen met een potlood, schoolbordkrijtje of verf. Als je met potlood schetst, gebruik dan bij voorkeur een HB-potlood; een zachter potlood geeft meer grafiet af en zal je verf meer vervuilen.

Het opzetten van de schets heb ik niet helemaal gefilmd, ik laat in de eerste video nog wel kort zien hoe je in je in deze fase houvast kunt opbouwen.

Eerste kleurenlaag: van achteren naar voren

Als de schets in orde is, kunnen we met kleur beginnen. In dit geval is het handig om van achteren naar voren te werken. We beginnen dus met de lucht en het water. Daarin zien we vrij vloeiende kleurovergangen. Om die goed na te maken met onze verf is het handig om wat kleuren voor te mengen op het palet.

Atmosferisch perspectief

In video 2 gaan we steeds meer naar voren toe werken. In dit schilderij zal de diepte vooral worden gesuggereerd door atmosferisch perspectief.

  • achterin zijn de kleuren blauwer/grijzer dan in de voorgrond
  • achterin zien we minder detail dan in de voorgrond
  • achterin zijn de verschillen tussen kleuren en licht/donker kleiner dan in de voorgrond

Ook laat ik graag zien, dat een schilderij er raar uitziet zolang je niet overal kleur hebt neergezet. Kleuren werken allemaal met elkaar samen, daarom is het belangrijk om gewoon door te schilderen, ook als je denkt dat het er raar uitziet. Voorzie eerst het hele schilderij van kleur, daarna kun je pas zien wat er eventueel anders kan.

Basislaag klaar: verbeteringen en details aanbrengen

Nu hebben we alles een kleur gegeven. Het meeste werk is dan eigenlijk gedaan. Je kunt nu heel makkelijk zien of het totaalbeeld ‘werkt’. Als je niet tevreden bent over bepaalde stukken, kun je ze makkelijk aanpassen.

In deze laatste fase maak je keuzes: misschien wil je het contrast tussen de voor- en achtergrond wat overdrijven, door voorin meer contrast aan te brengen.

Ook kun je aftasten hoeveel detail je in de voorgrond wil doen, de een wil elk sprietje schilderen, de ander wil het wat grover houden.

Ik hoop dat je het ook gaat proberen, het is superleuk om te doen!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.