Op papier schilderen heeft zo zijn voordelen. Papier is goedkoper dan een doek of paneel en het neemt weinig ruimte in beslag.
Waar moet je op letten als je op papier wil schilderen
Niet elk soort papier is geschikt om op te gaan schilderen.
- Te dun papier gaat door de vochtopname teveel bobbelen. Gebruik minimaal 250 grams, maar liefst meer dan 300 grams papier.
- Papier dat teveel absorbeert zorgt voor een ultrasnelle droogtijd.
- Papier moet een beetje structuur hebben; op glad papier glijd je teveel uit met de verf
- Het is aan te bevelen om papier voor gebruik te prepareren (hier lees je zo meer over)
Aangezien acrylverf overal zowat wel op hecht kun je ook op papier schilderen dat minder geschikt is. Alleen krijg je dan geen realistisch beeld van wat er met je verf mogelijk is. Het papier zal teveel bobbelen, de verf zal veel te snel indrogen, de kleurweergave kan slecht zijn en werken in lagen zal lastig gaan.
Tip: Schut acryl papier en Fabriano Pittura
Iedereen heeft zo zijn eigen smaak en voorkeur. Probeer zelf verschillende papiersoorten uit om te ervaren wat je het fijnst vindt. Als je niet weet waar je moet beginnen, dan kan ik je mijn twee favoriete papiersoorten aanbevelen.
Schut acryl papier
Ik heb verschillende soorten papier getest. Het acrylverfpapier van Schut vind ik erg fijn en het is gunstig geprijsd.
Je kunt er rechtstreeks op schilderen en dat gaat al behoorlijk goed. Toch raad ik voor de beste schilderervaring aan om er een laag gesso op te smeren.
Het papier zit op een blok van 50 vel en is aan één kant verlijmd. Om bobbelen tegen te gaan kun je het papier het best van het blok loshalen en op een vlakke ondergrond vastplakken.
Het papier is erg stevig (360 grams) en is relatief glad, waardoor je er ook heel precies op kunt werken. De verf droogt niet te snel en werken in lagen gaat uitstekend.
Schut 50 vel acryl papier, 360 g/m2, verkrijgbaar in de formaten 40×30 cm en 50 x 40 cm.
Fabriano Pittura
Verder vind ik Fabriano Pittura papier erg goed. Het heeft een grovere structuur dan Schut papier. Daar houd ik persoonlijk wat minder van, maar dat is echt een kwestie van smaak. Ook dit papier behandel ik graag voor met gesso. Het is superstevig (400 g/m2) en de verf droogt niet te snel in. Werken in lagen gaat perfect. Een voordeel van Fabriano papier is dat het ook in grote vellen (tot wel 100×70 cm) te koop is! Online is het meestal alleen per pak van 10 vel te koop, in winkels kun je vaak ook losse vellen kopen.
Voordelen van schilderen op papier
Laagdrempelig
Als je op een doek gaat schilderen heb je eerder het idee dat het per se allemaal goed moet gaan. Maar soms wil je ook weleens iets uitproberen; een techniek, een kleurencombinatie, een idee schetsen of wat dan ook. Papier is daarvoor ideaal.
Ruimtebesparing
Een groot voordeel is dat papier veel dunner is dan een doek of een paneel. Een blok van 50 vellen 360 grams papier van Schut is bijvoorbeeld dunner dan één canvas!
Papier opplakken
Papier is te koop in blokken en als losse vellen. Om bobbelen tegen te gaan is het aan te bevelen losse vellen op te spannen. Plak het papier met schildertape stevig en strak vast op een plank.
Uitzondering: bij sommige blokken zijn de velllen aan de zijkanten aan elkaar verlijmd. Dat papier staat dus al mooi strak en je kunt daar rechtstreeks op schilderen. Als je klaar bent kun je het beschilderde vel voorzichtig lossnijden van het blok.
Prepareren met gesso
Voor een echt goede schilderervaring is het aan te raden om je papier in te smeren met gesso. Gesso is een soort grondverf voor je acrylverf. Het zorgt ervoor dat het papier minder snel het vocht uit de verf onttrekt en biedt ook wat structuur.
Plak eerst je papier met schildertape op een vlakke ondergrond. Als je werkt op een verlijmd acrylblok hoeft dat natuurlijk niet.
Je kunt de gesso wat aanlengen met water, om het wat vloeibaarder te maken (max. 1 deel water op 3 delen gesso). Ook kun je er meteen een kleur doorheen mengen als je dat fijn vindt (lees hierover meer in het artikel over het schilderen op een getoonde ondergrond).
Smeer de aangelengde gesso op het papier. Schrik niet als het papier wat bol gaat staan of gaan bobbelen. Laat het 24 uur drogen, meestal trekt het papier dan weer mooi strak. Mocht het toch nog wat bol staan, dan kun je het papier loshalen en opnieuw strak vastplakken.
Het is slim om meerdere vellen papier tegelijk te prepareren, zodat je altijd een voorraadje gebruiksklaar papier op voorraad hebt.
Reactie plaatsen
Reacties